onsdag den 20. oktober 2010

Brunch

Godmorgen.

Forrige weekend holdt min kæreste og jeg brunch oppe i min lejlighed, hvor vi inviterede mine forældre. Det var en super hyggelig formiddag, og med vellykket mad. Derfor dette indlæg. Jeg fandt den mest fantastiske opskrift på boller, som jeg synes at jeg blev nødt til at dele med jer :) Den er super simpel og selvom man skal op mange timer føre gæsterne kommer, for at dejen kan hæve nok, er den helt sikkert dét værd!

Ingredienser til 12 boller:
- 25 gram gær
- 4 spsk vand
- 2 dl sødmælk
- 4 tsk sukker
- 0,5 tsk salt
- 4 spsk olie
- 400 gram hvedemel

Sådan gør du: 
Først opløses gæren i det lunkne vand. Derefter tilsættes havdelen af melet og de øvrige ingredienser. Dejen æltes sammen og resten af melet tilsættes gradvist. Derefter skal dejen hæve 20 min på et lunt sted.

Når dejen har hævet i 20 minutter, deles dejen i 10 stykker og formes til boller (Måske ser de små ud, men de hæver MEGET :-) ) og sættes på bagepladen, hvor de skal hæve i 1 time før de skal i ovnen og bages 12 min v. 225 grader.

Jeg har derudover valgt at pensle bollerne med mælk, for at de skulle få en flot og blank overflade. Derudover vil jeg også lige tilføje at det er vigtigt at bollerne får lov til at hæve den oplyste tid, da de ellers ikke bliver helt lige så lækre. Utålmodig som jeg er, prøvede jeg selvfølgelig at nøjes med at lade dem hæve i kun 30 min - dårlig idé ;-).



Bon appétit! :-)

1 kommentar: